Mi is az az AdBlue®?

Az AUS 32 (aqueous urea solution) vagy másképp AdBlue® a karbamid vizes oldata, amely a kipufogógázhoz adagolva mérsékli a kibocsátott káros gázok mértékét.

Egy készítmény az SCR (szelektív katalitikus redukció) katalizátorrendszerrel ellátott haszongépjárművek, autóbuszok, mezőgazdasági vontatók és egyes személyautók egyik káros-anyag komponense, a nitrogén-oxidok kibocsátásának csökkentésére.
Az AdBlue ® 32,5% karbamidot, és 67,5% ioncserélt vizet tartalmazó, nagy tisztaságú folyadék.

Miért van szükség ezen adalék használatára?


A dízelmotorok működésük közben a benzinmotoroknál nagyobb mennyiségű kormot juttatnak a levegőbe, valamint a nitrogén-oxid [NOx] kibocsátásuk is jelentős. Ez utóbbi komponens csökkentésére és a 2009-ben életbe lépő Euro 5-ös környezetvédelmi normának való megfelelés jegyében vezették be az AdBlue® adalékanyagot.

Jelenleg háromféle jelentősebb technológia áll rendelkezésre a nitrogén-oxid(NOx) kibocsátás mérséklésére:
-EGR (Exhaust Gas Recirculation)
-LNT/NAC (Lean NOx Trap vagy NOx Adsorber Catalyst)
-urea-SCR, más néven AdBlue, a nemrégiben mobil emissziócsökkentésre kifejlesztett karbamidoldat.

Mit kell tudni az SCR technológiáról?


Az SCR technológia lényege, hogy AdBlue® folyadékot vagyis karbamidoldatot fecskendeznek a kipufogógázba, mely egy speciális katalizátorba lép be. A rendszernek viszonylag magas hőmérsékletre (min. 250 °C) van szüksége ahhoz, hogy hatékonyan működésbe lépjen és csökkentse a károsanyag-kibocsátást – ezt városi forgalomban teljesíteni lényegesen nehezebb, emiatt induláskor a motorvezérlés segítségével a kipufogógáz hőmérsékletét különböző megoldásokkal igyekeznek gyorsan emelni, hogy az minél előbb felfűtse a katalizátort. A hő hatására felszabadult ammónia reakcióba lép a kipufogógáz nitrogén-oxidjaival, és nitrogénné, valamint vízzé alakítja át azokat.

Egy külön ellenőrző egység figyeli a rendszert és biztosítja a kémiai folyamat fennmaradását a katalizátorban. A rendszer működéséből menet közben a sofőr semmit nem vesz észre, egyedül az AdBlue® adalék mennyiségét mutatja egy kijelző a műszerfalon. Az AdBlue®, akárcsak az üzemanyag, minden kúton kapható, a vezetőknek 8–10 ezer kilométerenként ajánlatos a folyadékot pótolni az erre kialakított tartályba.

Hogyan tároljam AdBlue® adalékanyagomat?


Az AdBlue® megfelelő hőmérsékleti tartományban, bontatlan csomagolással legfeljebb egy évig tárolható. Megfelelő hőmérsékleti tartománya -5°C – +25°C fok közé esik, és tárolása kizárólag napfénytől védett helyen ajánlott.

Az erősen korrodáló hatású – amúgy teljesen veszélytelen – AdBlue® folyadék mínusz 11 °C-on fagy meg. Emiatt az AdBlue® tartályból a katalizátorba vezető csövek duplafalúak, ami lehetővé teszi, hogy a hűtőrendszer felfűtse ezeket a csöveket, illetve magát az AdBlue® tartályt, ha az megfagyott.
30 fokon az anyag intenzív bomlásnak indul.

Mi befolyásolja az AdBlue® árának változását?


Az AdBlue® egyik alapanyaga a karbamid, amelyet földgázból állítanak elő, így a gáz árának változása közvetlenül hat az összes modern dízelmotor működéséhez szükséges AdBlue® árára.